Zanim marka powie, że jest eco, to działają ludzie
Oto kilka pomysłów, jak wykorzystać głos tych, którzy są najbliżej wielu procesów, wiedzą o nich najwięcej i widzą, jak je optymalizować.Inicjatywy proekologiczne firmy to efekt pomysłów i pracy pracowników każdego szczebla, których zaangażowano w firmową agendę ESG. Nie zrobi tego jeden dedykowany zespół. Firma to ludzie z różnych obszarów, którzy każdego dnia inicjują, testują i monitorują różne działania, a na końcu podejmują konkretne decyzje w tym środowiskowe. Bez ich zaangażowania nie byłaby możliwa realizacja firmowej strategii zrównoważonego rozwoju – mówi Agata Koppa, dyrektorka ESG i Corporate Affairs.
1. Z codziennych obserwacji rodzą się najlepsze pomysły
Pracownicy świetnie znają procesy, za które odpowiadają. Prowadzą obserwacje, rozwiązują problemy, wyciągają wnioski i wychodzą z pomysłami usprawniającymi.
Nieustannie realizujemy działania zainicjowane przez pracowników, które przybliżają nas do zeroemisyjności Browaru. Jednym z nich jest wykorzystanie biogazu, który jest skutkiem ubocznym oczyszczania ścieków, do generowania energii cieplnej i eklektycznej. Koncept zgłoszony przez pracowników, dziś zaspokaja ponad 70% potrzeb energii cieplnej i ponad 30% energii elektrycznej naszej oczyszczalni ścieków - mówi Marcin Będlin, dyrektor Browaru Okocim.
Polska jest uboga w zasoby wodne, dlatego naszą ambicją jest ZERO marnowania wody. Duże inwestycje, jak nowa myjka do butelek oczywiście nam w tym pomagają, ale sumę końcową tworzą drobne usprawnienia na różnych procesach w Browarze. Np. w Browarze Kasztelan pracownicy wymyślili i wdrożyli stację dezynfekującą wodę serwisową poprzez montaż nowoczesnych lamp UV, co pozwala zaoszczędzić 2000 m3 wody rocznie. Innowacyjność lokalnych pracowników jest kluczowa, bo każdy browar jest inny i często konkretnego rozwiązania nie da się multiplikować w kolejnych browarach - mówi Michał Jankowski, dyrektor Browaru Kasztelan.
2. Pracownicy – pierwsi testerzy nowych rozwiązań
Zanim zobaczyliśmy na sklepowych półkach piwo Carlsberg w kartonach z zaokrąglonymi rogami, którego ślad węglowy jest do 24% mniejszy w stosunku do porównywalnej specyfikacji standardowego rozwiązania, najpierw była chęć pracowników na linii pakowania, by przetestować i wdrożyć nowe rozwiązanie. Miesiące testów i kalibracji maszyn były możliwe dzięki zaangażowaniu pracowników w agendę ESG - każdy wiedział, że to kolejny krok w kierunku ZERO śladu węglowego.
Round Wrap to nie tylko innowacja opakowaniowa i większa przestrzeń do zadruku, ale i benefit dla środowiska. To doskonały przykład łączenia celów biznesowych ze środowiskowymi – tłumaczy Agata Koppa.
3. Społeczna odpowiedzialność
Carlsberg Polska od lat prowadzi program społeczno-edukacyjny „Trzeźwo Myślę”, którego celem jest edukacja Polaków nt. odpowiedzialnej konsumpcja alkoholu. Zeszłoroczne hasło „Nie jedź po alkoholu. Ruszaj tylko na Trzeźwo!” trafiło do ponad 51 mln odbiorców. Edukacja jest ważna, szczególnie jak w parze z nią idą faktyczne działania. I tu znów potrzebni są ludzie. W 2023 roku w Browarach Carlsberg Polska wprowadzono obowiązkowe kontrole trzeźwości wszystkich kierowców wjeżdżających na teren browarów od klientów, po dostawców, usługodawców, przewoźników, gości i pracowników.
To nasi pracownicy na bramie wjazdowej badają wszystkich przyjezdnych i wyłapują tych nietrzeźwych. Ogromna odpowiedzialność, ogromny stres kiedy okazuje się, że ktoś prowadził auto będąc pod wpływem alkoholu, ale i ogromna wartość społeczna. To działanie ma realny wpływ na bezpieczeństwo na polskich drogach. Dlatego zachęcamy wszystkich przedsiębiorców do wdrażania analogicznych rozwiązań – tłumaczy Teresa Aldea, kierownik ds. ESG Carlsberg Polska.
Aby dowiedzieć się więcej o działaniach Carlsberg Polska na rzecz zrównoważonego rozwoju, zachęcamy do odwiedzenia strony, gdzie znajduje się pełen Raport ESG za 2023 rok.