ZUS wdrożył Cyfrowe Książki Obiektu Budowlanego dla ponad 300 swoich budynków
To efekt podpisanego przez ZUS i GUNB w lipcu ub.r. listu intencyjnego o współpracy w zakresie merytorycznego i szkoleniowego wsparcia pracowników ZUS. Cytowany w komunikacie prezes ZUS Zbigniew Derdziuk ocenił, że współpraca instytucji "wpisuje się w koncepcję e-państwa". "Wdrożenie przez ZUS cyfrowych książek obiektów budowlanych na nieporównywalną dla instytucji publicznej skalę to konsekwencja nowoczesnego podejścia do administracji" - stwierdził Derdziuk.
W efekcie przyjęcia jednolitych zasad zakładania Cyfrowych Książek Obiektu Budowlanego (c-KOB) dla budynków założono je dla 326 spośród 376 budynków należących do ZUS.
C-KOB istnieje od początku 2023 r., choć obowiązek jej zakładania dla nowych obiektów został nałożony w 2024 r. Do końca 2026 r. wszystkie książki obiektu budowlanego prowadzone dotychczas w postaci papierowej muszą być zamknięte, a w ich miejsce muszą zostać założone książki w formie cyfrowej prowadzone w systemie c-KOB.
Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego jest aplikacją, w której każdy właściciel lub zarządca dokonuje wpisów m. in. w zakresie informacji o obiekcie budowlanym, informacji o przeprowadzanych kontrolach, czy katastrofach budowlanych. Aby korzystać z aplikacji potrzebny jest komputer i przeglądarka internetowa lub smartfon z pobraną aplikacją. (PAP)
jls/ malk/
